رضا اکبری

نوشته های یک دانشجوی درس دین خوانده مخالف خرافه

رضا اکبری

نوشته های یک دانشجوی درس دین خوانده مخالف خرافه

عقل محاسبه گر

چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۵۹ ب.ظ

هیچ عقل سالم غیر الهی ای حکم به ایثار،‌ انفاق،‌ صدقه، شهادت نمی دهد و اگر یک کمونیست به دنبال شهادت باشد یا ایثار کند یقینا این کمونیست عقل را تعطیل کرده است.
عقل کلا محاسبه گر است فرقی ندارد که آشنا با مفاهیم الهی باشد یا نباشد در هر حال محاسبه میکند و بر اساس آن محاسبه حکم میدهد و معیار محاسبه اش هم منفعت صاحبش است.

عقل غیر الهی محاسبه میکند که هیچ چیز در عالم ارزش ندارد که انسان مهم ترین دارایی خود، یعنی جانش را فدا کند پس هیچ وقت حکم به شهادت نمی دهد.
عقل غیر الهی محاسبه میکند که اگر مالت را به نیازمند بدهی هیچ منفعت برای تو ندارد پس هیچ وقت حکم به صدقه یا ایثار یا انفاق نمی دهد.
عقل آشنا با مفاهیم الهی هم همین طور رفتار میکند با این فرق که چون با خدا آشنا شده و اعتقاد به آخرت پیدا کرده است حکم های متفاوتی می دهد.


عقل الهی محاسبه میکند که اگر جانت را در راه یک هدف مقدس فدا کنی سعادت جاویدان به دست می آوری پس حکم به شهادت می دهد.
عقل الهی محاسبه میکند که اگر مالت را به نیازمندی بدهی در عوضش خداوند به تو بیشتر میدهد پس حکم به صدقه یا ایثار یا انفاق می دهد.


خب ممکن است سوالی پیش بیاید که چرا گاهی یک کمونیست جانش را فدای هدفی می کند یا خیلی از انسان ها که عقل الهی ندارند به دیگران کمک می کنند؟
جواب واضح است اینها حکم عقل نیست بلکه حکم دل است، دلی که بر خلاف عقل اصلا محاسبه گر نیست بلکه معمولا خیلی هم ول خرج است آن قدر ول خرج که از مهم ترین دارایی صاحبش که جان باشد در راه عشق میگذرد.

خلاصه اینکه: آدمی اگر افسارش را به دست عقل سپرد عاقل می شود و اگر به دست دل سپرد عاشق
 

 

  • آخوند خاکستری

نظرات (۱)

  • دکتر عباسی
  • عقل و دل با هم لازمن

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی