رضا اکبری

نوشته های یک دانشجوی درس دین خوانده مخالف خرافه

رضا اکبری

نوشته های یک دانشجوی درس دین خوانده مخالف خرافه

قرآن عربی؟

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۴۲ ب.ظ

آیات قرآن تصریح به عربی بودن قرآن دارند حال اینکه ما در  قرآن لغات غیر عربی ای مانند قسطاس یا استبرق مشاهده می کنیم و این در ظاهر با ادعای قرآن مبنی بر عربی بودن آن سازگار نیست.

مشهور لغویون تمام قرآن را عربی می دانند و در مقابل بعضی معقدند که قرآن علاوه بر کلمات عربی مشتمل بر کلمات غیر عربی ای مانند آنچه که ذکر کردیم می باشد و برای فهم و شناخت معنای لغات قرآن کریم علاوه بر منابع لغت عرب باید به منابع لغت دیگر هم مراجعه کرد.

آنچه که به نظر می آید این است که مراد از عربی بودن که قرآن به آن تصریح کرده است عربی بودن در اسلوب و بیان است برای مثال در زبان فارسی که مورد استعمال ماست از لغاتی مانند مرسی، کامپیوتر، بلاک، چت، هلیکوپتر استفاده میکنیم و هیچ کس نمی گوید کسی که از این لغات استفاده میکند به زبان غیر فارسی سخن می گوید زیرا که این لغات را در اسلوب زبان فارسی به کار می برد مضاف به اینکه غالب لغات مورد استفاده اش فارسی است.

البته اشکالی ندارد لغتی سابقه غیر عربی داشته باشد مثل زبان فارسی که عمده لغات، سابقه غیر فارسی دارند لکن در زبان فارسی وارد شده و دست خوش تغییراتی شده اند و حال اگر به فرهنگ لغت های فارسی مراجعه کنید می توانید معانی آنها را پیدا کنید مانند واژه علم که با اینکه واژه ای با ریشه غیر فارسی است اما فرهنگ دهخدا به معنای آن پرداخته است.

 

پی نوشت: گزیده آیاتی که دلالت بر عربی بودن قرآن کریم دارند:


إِنّا أَنزَلناهُ قُرآنًا عَرَبِیًّا لَعَلَّکُم تَعقِلونَ (یوسف 2)

 

وَلَقَد نَعلَمُ أَنَّهُم یَقولونَ إِنَّما یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسانُ الَّذی یُلحِدونَ إِلَیهِ أَعجَمِیٌّ وَهذا لِسانٌ عَرَبِیٌّ مُبینٌ(نحل 103)

 

 

  • آخوند خاکستری

نظرات (۱)

  • محمد هادی بیات
  • سلام هم مباحث عزیز.

     

    نکته جالبی بیان کردین.

    تا حالا بهش دقّت نکرده بودم.

     

    ممنون.

    نوشته هایتان مستدام.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی